Een Mol in medialand

Dat een mol bulten veroorzaakt en met gangen je tuin verpest moge duidelijk zijn.
Echter, een Mol in medialand is minstens zo erg.

John de Mol van Talpa wil concurreren met Facebook en Google en dit zonder te lachen.
Wat een blaaskaak. Droom maar lekker verder dat je Endemol niet had verkocht.

Grote klacht is dat de Nederlandse televisiemakers niet in staat blijken om een behoorlijk programma te maken dan wel een  behoorlijk aanbod om de kijker te blijven boeien kunnen realiseren.
De kijker loopt massaal weg, de adverteerders lopen over naar internet en ook de jeugd kijkt geen tv meer en zoekt zijn toevlucht tot HBO of Netflix.

In mijn optiek is daar niets vreemds aan. Er wordt gewoonweg niets anders gemaakt dan geestdodende flauwe kul, idiote spelletjes en quizzen en hopeloze series met erbarmelijk acteerwerk.
Zet daarnaast dat praktisch alle programma´s gejat zijn van de Belgen en als je dat dan toch doet doe het dan goed.
Neem Flikken Maastricht, het concept is gejat uit België en de serie Flikken Gent was een enorm succes en het acteerwerk subliem. Kom, dacht Nederland, dat kunnen wij ook! Resultaat: een serie die zich afspeelt in Maastricht met onvoorstelbaar tenenkrommend acteerwerk als Jan Klaasen en Katrijn in een soort van Hoog Hollands. Geen Limburger te vinden. Een troosteloos geheel.

Maar ook programma´s als Man Bijt Hond, De Slimste Mens, Sorry Voor Alles zijn alle Vlaamse vindingen die maar gebruikt en vernederlandst worden als slap aftreksel om zo goedkoop uit te zijn. Zo worden we de week door geholpen met geestdodende en afstompende kijkervaringen die ertoe lijden af te haken. Armoei ten top!

Doordat de kijkcijfers erbarmelijk zijn, iets dat mij geenszins verwondert, lopen ook de adverteerders weg en vragen de programmamakers zich af of er in de toekomst überhaupt nog programma´s gemaakt kunnen blijven worden.
Zelfs de reclames zijn te saai en oninteressant om aan te kijken. Vroeger hadden we nog in ieder geval Loeki de Leeuw die het nog enigszins te behappen maakte om de reclame en op naar het zoveelste vervelende programma uit te zitten.

De publieke omroep zendt 52 weken en 7 dagen per week flauwe boel uit die de kijker niet blijft boeien, de actualiteit daargelaten. Nog het enige vernieuwende omdat nieuws steeds ververst.
Al sinds jaar en dag wordt er geen fatsoenlijke film meer uitgezonden, iets dat aan de commerciëlen gelaten werd. Maar van de reclameonderbrekingen daar, word je dan ook weer niet vrolijk.
De fantasie en energie lijkt uit Hilversum vergaan te zijn.
Het voorgeschoteld krijgen van oersaaie brol en het eindeloos in stand houden of herhalen van programma´s die al uit de vorige eeuw stammen als Spoorloos, de Reunie of Met Het Mes Op Tafel laat zelfs de meest luie zapper naar alternatieven zoeken. Alsof ze alle generaties vanaf de komst van de Romeinen dezelfde programmatuur willen voorschotelen als zijnde een soort erfgoed.

Dodelijke saaiheid is meer de term!

Tevens wensen wij de Mol veel succes met zijn concurrentiepogingen, echter, mollen komen vaak vervelend aan een end.